Villkor
Artikel 1 - Definitioner
I de här villkoren gäller följande definitioner :
Tidsfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.
Konsument: en fysisk person som inte agerar för ändamål som rör hans eller hennes handel, affärsverksamhet eller yrke och som ingår ett distansavtal med en näringsidkare.
Dag: kalenderdag.
Varaktig transaktion: ett distansavtal som avser en uppsättning produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är utspridd över tiden.
Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till honom eller henne personligen, på ett sätt som gör det möjligt att i framtiden ta del av den lagrade informationen och återge den i oförändrad form.
ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen
Företagare: en fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;
Distansavtal: ett avtal om exklusiv användning av ett eller flera medel för distanskommunikation inom ett system som näringsidkaren organiserar för distansförsäljning av varor och/eller tjänster fram till och med tidpunkten för avtalets ingående;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren befinner sig i samma rum vid samma tidpunkt.
Allmänna villkor: Företagarens gällande allmänna villkor.
Artikel 2 - Företagarens identitet
Frieza
E-postadress: info@frieza.se
Artikel 3 - Tillämpningsområde
De här allmänna villkoren gäller för alla erbjudanden från företagaren och för alla distansavtal och beställningar som ingås mellan företagaren och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås kommer konsumenten att få tillgång till de här allmänna villkoren. Om det inte möjligt på ett rimligt vis ska det före distansavtalets ingående anges att de allmänna villkoren kan läsas i företagarens lokaler och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på dennes begäran.
Om distansavtalet ingås elektroniskt får texten till de allmänna villkoren, i motsats till vad som sägs i föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten lätt kan lagra dem på en varaktig databas. Om det inte är möjligt på ett rimligt vis ska det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten på dennes begäran, antingen elektroniskt eller på annat sätt, om konsumenten begär det.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje stycket gälla i tillämpliga delar och konsumenten kan alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom eller henne i händelse av motstridiga allmänna villkor.
Om en eller flera bestämmelser i de allmänna villkoren vid någon tidpunkt är ogiltiga eller helt eller delvis upphävda, skall avtalet och de allmänna villkoren fortsätta att gälla i övrigt och bestämmelsen i fråga skall omedelbart ersättas, genom ömsesidig överenskommelse, med en bestämmelse som så nära som möjligt närmar sig den ursprungliga bestämmelsens räckvidd.
Situationer som inte omfattas av de allmänna villkoren ska bedömas "i andan" av de allmänna villkoren.
Eventuella oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra allmänna villkor ska tolkas "i andan" av dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor ska det uttryckligen anges i erbjudandet.
Erbjudandet är inte bindande. Företaget har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma erbjudandet korrekt. Om företagaren använder bilder ska de på ett korrekt sätt återspegla de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.
Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller hävning av avtalet.
Bilderna av produkterna är en korrekt återgivning av de erbjudna produkterna. Företaget kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar produkternas faktiska färger.
Varje erbjudande innehåller tillräcklig information för att konsumenten ska kunna förstå vilka rättigheter och skyldigheter han har om han accepterar erbjudandet. Det gäller särskilt följande:
Priset inklusive skatt.
Eventuella kostnader för leverans.
Hur avtalet skall fullgöras och vilka åtgärder som krävs för att fullgöra avtalet;
Om ångerrätten gäller eller inte.
Hur betalning, leverans och fullgörande av avtalet skall ske.
Tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller den period inom vilken företagaren garanterar priset;
Storleken på avgiften för distanskommunikation, om kostnaderna för användning av distanskommunikationsmedel beräknas på en annan grund än den allmänna grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet;
Om avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, på vilket sätt konsumenten kan få tillgång till det.
Hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och vid behov korrigera de uppgifter som han eller hon har lämnat i samband med avtalet.
Vilka andra språk än svenska som avtalet kan ingås på.
De uppförandekoder som näringsidkaren omfattas av och det sätt på vilket konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder på elektronisk väg.
Distansavtalets minimilängd om det rör sig om en längre transaktion.
Valfritt: Tillgängliga storlekar, färger och typer av material.
Artikel 5 - Avtalet
Utan att det påverkar tillämpningen av punkt 4 ska avtalet träda i kraft när konsumenten accepterar erbjudandet och villkoren i punkt 4 är uppfyllda.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet på elektronisk väg ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av det elektroniska godkännandet av erbjudandet. Så länge som mottagandet av det här godkännandet inte har bekräftats av näringsidkaren får konsumenten häva avtalet.
Om avtalet upprättas elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av uppgifter och han säkerställer en säker webbmiljö. Om konsumenten har möjlighet att betala elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Företagaren kan - inom den rättsliga ramen - göra sig bekant med konsumentens förmåga att fullgöra sina betalningsskyldigheter samt med alla omständigheter och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grund av den här utredningen har goda skäl att inte ingå avtalet har han rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för genomförandet.
Tillsammans med varan eller tjänsten ska företagaren skicka följande information till konsumenten skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett lättillgängligt sätt på en varaktig databärare:
1. Adressen till företagarens verksamhetsställe där konsumenten kan lämna in klagomål;
2. Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt, eller en tydlig förklaring om att ångerrätten inte är tillämplig;
3. Information om garantier och befintliga eftermarknadstjänster.
4. Den information som avses i artikel 4.3 i de här villkoren, såvida inte näringsidkaren redan har gett konsumenten den informationen innan avtalet ingicks;
5. Kraven på uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är tillsvidare.
Om det rör sig om ett tidsbegränsat avtal, gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
Alla kontrakt ska ingås under förutsättning att de berörda produkterna är tillräckligt tillgängliga.
Artikel 6 - Rätt till uppsägning
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl under en period på 30 dagar. Den här ångerfristen börjar löpa dagen efter det att konsumenten eller en person som konsumenten tidigare har utsett och näringsidkarens anmälda företrädare har mottagit produkten. Det är möjligt att ångra en beställning inom 15 minuter efter köpet. Därefter behandlas beställningarna automatiskt och det är inte längre möjligt att avbryta dem. Konsumenten kan utöva sin ångerrätt efter att ha mottagit produkten.
Under ångerfristen ska konsumenten behandla produkten och dess förpackning med omsorg. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska han eller hon återlämna produkten med alla tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i ursprungligt skick och i originalförpackning till näringsidkaren i enlighet med näringsidkarens rimliga och tydliga instruktioner.
När konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela företagaren det inom 30 dagar efter det att han har mottagit produkten. Konsumenten ska uppmärksamma det här genom ett skriftligt meddelande/mail. När konsumenten har meddelat att han eller hon vill utöva sin ångerrätt måste han eller hon returnera produkten inom 30 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i rätt tid, t.ex. genom ett postbevis.
Frieza™ ansvarar inte för returer som skickas till fel adress eller som går förlorade under transporten. Konsumenten är alltid ansvarig för hela processen för annullering.
Följande varor är undantagna från returrätten:
- Specialanpassade varor.
- Konsumtionsvaror som lampor, batterier, olika typer av geler och vätskor.
- Varor som inte kan returneras av hygieniska skäl, t.ex. öronproppar, hörlurar, underkläder och badkläder.
- Öppnad kosmetika och andra produkter för personlig vård.
- Varor som är skadade eller ofullständiga, det gäller även varor vars förpackning saknas.
- Varor som erhållits gratis (t.ex. gratis produkt i ett 1+1 gratiserbjudande).
Om kunden vid utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3 inte har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt eller om han inte har returnerat produkten till företagaren är köpet ett faktum.
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska kostnaderna för att returnera produkterna betalas av konsumenten.
Om konsumenten har betalat ett belopp ska företagaren återbetala det här beloppet så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter ångerrätten. Det görs under förutsättning att produkten redan har mottagits av återförsäljaren eller att slutgiltigt bevis för fullständig återlämning kan lämnas.
Artikel 8 - Undantag från ångerrätten
Näringsidkaren får utesluta konsumenten från ångerrätten för de produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten är endast giltigt om näringsidkaren tydligt har angett det i erbjudandet eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter som
1. har tillverkats av näringsidkaren i enlighet med konsumentens specifikationer
2. tydligt är av personlig karaktär;
3. De kan inte returneras på grund av sin karaktär;
4. försämras eller åldras snabbt.
5. vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll;
6. För enskilda tidningar och tidskrifter;
7. För ljud- och videoinspelningar och dataprogram som konsumenten har brutit förseglingen på.
8. För hygienprodukter vars försegling har brutits av konsumenten.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster
1. som rör logi, transport, catering eller fritidsverksamhet som ska utföras på ett visst datum eller under en viss tidsperiod;
2. Om tillhandahållandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
3. På vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Pris
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet får priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte höjas, med undantag för prisändringar som beror på ändringar av momssatserna.
Med avvikelse från föregående stycke får näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden, vilka ligger utanför näringsidkarens kontroll, till rörliga priser. Den här kopplingen till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är vägledande priser ska anges tillsammans med erbjudandet.
Prishöjningar inom tre månader efter det att avtalet ingåtts är endast tillåtna om de beror på lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
Prishöjningar från och med 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har gett sitt tillstånd till detta och:
de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter, eller
konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.
De priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster är inklusive moms.
Alla priser kan innehålla tryckfel och felskrivningar. Inget ansvar tas för följderna av tryck- och sättningsfel. Vid tryckfel är företagaren inte skyldig att leverera produkten till fel pris.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt de rättsliga och/eller statliga bestämmelser som är tillämpliga den dag då avtalet ingås. Om så överenskommits garanterar företagaren också att produkten är lämplig för annan än normal användning.
En garanti som lämnas av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de rättsliga rättigheter och krav som konsumenten på grundval av avtalet kan göra gällande mot företagaren.
Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter ska skriftligen anmälas till entreprenören inom 14 dagar efter leveransen. Produkterna ska returneras i originalförpackningen och i nytt skick.
Företagarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Företaget ansvarar dock aldrig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild användning av konsumenten eller för råd om användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna själv eller låtit dem repareras och/eller ändras av en tredje part;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller i strid med företagarens anvisningar och/eller anvisningarna på förpackningen;
Defekterna beror helt eller delvis på de regler som regeringen har fastställt eller kommer att fastställa med avseende på de använda materialens art eller kvalitet.
Artikel 11 - Leverans och genomförande
Företaget ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och fullgörandet av beställningar av produkter.
Leveransplatsen är den adress som konsumenten uppger till företaget.
Utan att det påverkar vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företaget utföra accepterade beställningar snabbt och senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen har försenats eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras ska konsumenten informeras om det inom 30 dagar efter det att beställningen har gjorts. I så fall ska konsumenten ha rätt att häva avtalet utan kostnad och ha rätt till eventuell ersättning.
Om avtalet upplöses i enlighet med föregående stycke ska företagaren återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter upplösningen.
Om leverans av en beställd vara visar sig vara omöjlig ska företagaren sträva efter att leverera en ersättningsvara. Att en ersättningsartikel levereras ska meddelas på ett tydligt och begripligt sätt senast vid leveransen. Rätten till avbeställning kan inte uteslutas med ersättningsartiklar. Kostnaderna för en eventuell returfrakt ska bäras av företagaren.
Risken för skada och/eller förlust av produkterna ligger hos företagaren fram till dess att de levereras till konsumenten eller en tidigare utsedd och anmält representant för företagaren, om inte annat uttryckligen överenskommits.
Utöver fraktkostnaderna kan tullar eller importtullar tillkomma eftersom varorna skickas från ett land utanför EU (Kina). Innan du gör din beställning kan du kontakta vår kundtjänst på info@frieza.se för att ta reda på om importtullar gäller för din produkt. Tull- eller importavgifter betalas inte av oss utan är köparens ansvar. Våra varor skickas alltid obetalda och obeskattade.
Köparen är en registrerad importör och ansvarar för korrekt betalning av tullar och/eller moms vid importtillfället och måste följa alla lagar och förordningar i importlandet.
Eftersom reglerna för import av varor varierar från land till land bör du kontrollera de tillämpliga landsspecifika tullarna och importskatterna innan du gör din beställning.
Vid mottagandet av varorna är köparen skyldig att fullt ut kontrollera att alla lagar och rättsliga krav i importlandet följs.
Om leverantören inte är ansvarig för ett permanent leveranshinder, i synnerhet force majeure eller utebliven leverans av varor från egna leverantörer, även om den aktuella täcktransaktionen har skett i rätt tid, har leverantören rätt att säga upp avtalet med företagaren. Beställaren ska omedelbart informeras och alla mottagna tjänster, i synnerhet betalningar, ska återbetalas till honom.
Frieza™ är inte ansvarig om konsumenten anger felaktiga adressuppgifter vid sin beställning och inte meddelar detta innan varorna skickas.
Artikel 12 - Pågående transaktioner: varaktighet, uppsägning och förnyelse
Uppsägning
Konsumenten får när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid om regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, i enlighet med de överenskomna uppsägningsreglerna och med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan när som helst vid utgången av den fasta perioden ingå ett avtal på bestämd tid som omfattar regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av de tillämpliga uppsägningsreglerna och med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten får säga upp de avtal som avses i föregående punkter.
säga upp dem när som helst och inte begränsas till att säga upp dem vid en viss tidpunkt eller för en viss period
åtminstone säga upp dem på samma sätt som han eller hon ingick dem;
alltid säga upp dem med samma uppsägningstid som näringsidkaren har fastställt för sig själv.
Förnyelse
Ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd period.
Med avvikelse från punkt 1 får ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av dagstidningar, veckotidningar eller tidskrifter förlängas automatiskt för en bestämd period på högst tre månader, förutsatt att konsumenten har rätt att säga upp det förlängda avtalet i slutet av förlängningsperioden med en uppsägningstid på högst en månad.
Ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster får förnyas automatiskt på obestämd tid endast om konsumenten har rätt att säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad och högst tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dagstidningar eller tidskrifter, men mindre än en gång i månaden.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dagstidningar, veckotidningar eller tidskrifter som en introduktion till regelbunden leverans av dagstidningar, veckotidningar eller tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) får inte förnyas tyst och skall automatiskt upphöra vid prov- eller introduktionsperiodens slut.
Varaktighet
Om ett avtal löper över ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med upp till en månads uppsägningstid, såvida det inte är rimligt och skäligt att säga upp avtalet före utgången av den överenskomna perioden.
Artikel 13 - Betalning
Om inget annat avtalats ska de belopp som konsumenten ska betala betalas inom sju arbetsdagar efter utgången av den betänketid som avses i artikel 6.1. När det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar tidsfristen löpa efter det att konsumenten har fått bekräftelsen på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i de uppgifter som lämnats eller den specificerade betalningen till operatören.
Om konsumenten inte betalar har företagaren, med förbehåll för rättsliga begränsningar, rätt att debitera konsumenten för alla rimliga kostnader som konsumenten har fått kännedom om i förväg.
Artikel 14 - Klagomål
Klagomål om avtalets genomförande ska beskrivas fullständigt och tydligt och lämnas in till företagaren inom sju dagar efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas in till företagaren ska besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en förväntat längre handläggningstid ska företagaren svara inom 14 dagar med ett meddelande om att klagomålet har mottagits och en uppgift om när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas i ett ömsesidigt samråd uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.
Ett klagomål upphäver inte företagarens skyldigheter, såvida inte företagaren skriftligen anger något annat.
Om företagaren anser att klagomålet är berättigat kommer entreprenören att efter eget gottfinnande antingen ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt.
Artikel 15 - Tvister
På avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor avser gäller endast Hong Kongs lagstiftning. Även om konsumenten är bosatt utomlands.